Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 18, 2011

Pener@p@n mel@lui AL Qur@n

Mendidik ANAK SOLEH

Penekanan Terhadap Al-Quran Kunci Pendidikan Anak-anak

Pendidikan anak-anak merupakan aspek yang kritikal dalam pembinaan keluarga. Apatah lagi apabila menyedari hakikat bahawa anak-anaklah yang akan menyambung dakwah yang dilaksanakan ibu bapanya. Sering kita dengar secara teori akan kepentingan memastikan anak-anak terdidik, terjaga dan sebagainya, dan ramai yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang aspek praktikal yang dilakukan bagi mendidik anak-anak.

Kepentingan pendidikan al-Quran kepada anak-anak

Pendidikan anak-anak ini cukup penting dalam proses pewarisan dakwah kepada generasi seterusnya. Dakwah ini telah diwarisi sejak zaman Adam a.s hinggalah akhirat. Intipati dakwah Adam a.s telah diwarisi hingga Rasulullah s.a.w dan berterusan hinggalah hari kiamat. Oleh itu, sebagai ibu bapa, kita semestinya memastikan dakwah ini diwariskan kepada anak-anak. Kita juga perlu memastikan kefahaman islam ini diwarisi bertepatan dengan al-Quran dan Sunnah. Sebab itulah di peringkat awal lagi penekanan terhadap al-Quran cukup penting dalam pendidikan anak-anak.

Proses pendidikan al-Quran sejak dari kandungan

Para ibu yang mengandung perlulah sentiasa membaca al-Quran supaya bacaan tersebut meresap masuk ke dalam kandungan. Setelah anak tersebut dilahirkan, anak tersebut perlu diperdengarkan dengan alunan-alunan bacaan al-Quran. Seterusnya apabila anak itu telah mampu bercakap dan melihat huruf-huruf, maka kita latih mereka dengan cara membaca al-Quran dengan betul dan mula membuat hafazan.

credit to Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
Penal Utama Baitul Muslim

No comments: