Friday, August 13, 2010

Sememangnya aku wanita biasa...

Aku ini wanita biasa

Bisa sakit luka kerana cinta
Dingin sepi kerap menyapa
Air mata jatuh lukisan raga


Kadang ku kuat setegar karang
Kadang ku rapuh lemah liar merana
Maafkan aku bila hasratku keliru
Sulut ghairah jiwamu
Ku yang dosakan cinta kekasih

Ya ALLAH..kau tabahkanlah hatiku...untuk menempuh semua dugaan mendatang...sesungguhnya aku lemah..tp dengan bantuanMU YA ALLAH..Aku cuba tuk menghadapi semua dgn tabah dan kuat..biarlah air mata menjadi peneman setia asal aku tidak menyusahkn sesiapa...

Semakin genap usia 25 tahun di bumiMU YA ALLAH..semakin banyak yg aku hadapi...sesungguhnya itulah rencah kehidupan seorang manusia...untukku fahami..pelajari..hadapi dan lalui dgn sebaik mungkin...pengalaman n pengajaran yg amat berharga....hanya di sini dpt ku luahkn semua...

Sesungguhnya aku mohon untuk  dipermudahkan segala urusanku dgnMU..tanggungjawabku sbg seorang hamba...seorang isteri..seorang anak..seorang pekerja...seorang insan yg mampu memberi kebahagiaan kepada semua..bukan menyusahkn bukan membebankan...ku pohon padaMU YA ALLAH..berikanlah aku kekuatan untuk menempuh apa jua dugaanMU...

Di kala aku sedih n gembira aku sentiasa ingin mengingatiMU sbg penciptaku ..yg MAHA AGUNG..MAHA PEMURAH ..MAHA PENGASIH..MAHA PENYAYANG...YA ALLAH...bimbinglah aku ke jalan yg benar...jln yg diredhai olehMU...aminnn ya rabbal alamin...

Monday, August 9, 2010

Redha...

PJJ= PENGANTIN JARAK JAUH
msih pengantin lg kew?15.8 ni gnap 3bln kami kawen...
kerja d tempat bru...d tepeng ni ha..alahai..bnyk benda sy blajar..bkn bab keja ja bab len pn...
dgn dugaan kesihatan..asyik demam jer...dh sebulan lebih ni..batuk pn xhilang2...risau sgt ati ni..mcm2 fikir...
+plak kt perak ni yg agak femes ngan tuttttt.....sguh menakutkan...hnya mampu berdoa agar dijauhkan suma yg xbaik tu..wt pendinding gak la...xda pcya sgt tp berjga2....kt pejabat kemajuan daerah ni dgn hnya 6 org staff tmsuk sy...tiap2 ari umpama bkak kedai pg2..pas2 ptg kul 5 ttupla kedai blk...sumanya independent sendiri..keta ofis ada..tp xda driver cm kt hq...drive sndri okay...sumanya adalah 1 pengalaman...berdepan dgn kontraktor yg mcm2 ragam.....tp yg bestnya di musim buah ni...tiap2 ari..klu techniciant pegi side or da kontraktor dtg...ofis kecik ni dilambak ngan buah durian..hampir 1 lorila kn...pulasan..dokong...langsat..manggis suma ada..yg penting free...ermmm..mknla spai leh wt tempoyak...sguh mengujakn..huhu...kdg2 mkn kfc..nac ayam free..ada ja yg dtg bagi...tp sblom nk trima pemberian org (kontraktor) tu kna tnya dlu...ni da unsur rasuah nk dpt projek ke ihklas nk bg..klu sbb nk projek mna leh mkn..huhu...pendek kata kt cni..sgt terdedah ngan suma tu...SPRM..BE WARE!!!! wink2 : p
 tp 1bab yg menyedihkn skunk..n desperate gak la..coz gaji bln 7 xmsuk2 lg...arini dh 9hb..klu kt hq dlu hjg bln xpn awl bln dh msuk dh....sabo ja....klu sok lusa xmsuk lg....xtaula...sabar lg....
coretan caca merba lg...weekend bru ni hubby dtg amik g lumut..nk cuci umah kuates kt sna...weekend ni la bru dpt jumpa ncik suami..sronokla...bila tba ari jumaat..dptla msuk base camp kt lumut tu...pnyala ssah..sbb xda pas lg..kna tgal ic..cm kt kolej dlu plak..msuk ja rumah baru kami tu..huhu..kuatesla..dr thn 80 an agaknya kuates tu..jauh beza ngan kuates kt putrajaya yg msih bru tu...lampu neon yg xleh thn tu...kuning ja...sakit mata kot...apapn syukurla gak..ada gak umah nk dok..yg penting free bayar electric n air ja...lgpn umah sewa kt tepeng lg nk bayor..bnyk blanja tiap2 bln...ermmm...aishhh...spai bila nk mcm ni...brendam air mata ja..+plak klu sabtu n ahd hubby kna duty..mmg xleh jmpa lgsung dlm sminggu tu...kdg2 sabtu ahad wlu xduty or keja pn..klu da emergency..dieorg akn call hubby suh msuk keja mcm ahd semalam...berhanginla si isteri ni..bru nk mnja2 ngan suami kn...tup2...yunk...siap2 abg anta lek tepeng..mlm ni abg kna duty...ohh tidak..cedey sgt msa tu...dhla jmpa pn sabtu ahd...pastu cmnila plak....apalg muncungla mulut..air mata pn kuar...dr lumut spaila kt umah tepeng..snyapja dlm keta..protesla tu...dlm ati ni mmg faham keja hubby cmtu..tp nk jgak mrajuk....dgn badan yg xchat...mmg sgt stress...tertekannnnnnn...hnya kesabaran mampu melenyapkan suma ni....bila suami ckp nk blk..xcited ja tgu..tp bla call xdpt blk..cedey sgt rsa...mmg frust..tambah2 klu dh siap masak tgal nk hidang ja...mcm aritu...last2 mkn srg2...hnya tuhan yg tahu...skrg ni hubby dh pesan siap2 xyah msak apa2...klu dia blk mkn ja luar...sbb dia xspai ati klu isteri menangis dan asyik menangis..tp tu sja yg mampu dibuat tuk  lepaskn tekanan....skrg hnya mampu bersabar n bersabar n berdoa supaya dikurniakn kebaikan kpdku dan suamiku..kebahagiaan rumah tangga kami...aminnn

Wednesday, August 4, 2010

Mulianya seorang isteri disisi Allah....

Mulianya seorang isteri disisi Allah....

Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka........
Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan.... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari , Bila dah bersalin tu, susukanlah anak..jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak..
Si suami pulak, jgn la berebut dgn anak utk menyusu pulak….
Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah, Tapi bila dah habis cuti tu.. layan lah suami.."offer" lah pada suami ,
Nabi bersabda : berjimak dgn isteri itu pahala ....jangan buat deekkk jeee, Jangan buat alasan itu dan ini pulak…..ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih…
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.... sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..
Satu lagi berita gembira untuk wanita, Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?
Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur.
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.


Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Allah keatasnya jua.


Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.


Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.


Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.


Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki..
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki..
Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki),
lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita, dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.


Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.


"Wahai Tuhan...
ku tak layak ke syurgaMu ...
namun tak pula aku sanggup ke nerakaMu...
kamilah hamba yang mengharap belas dariMu .....


"Ya Allah...
jadikanlah kami hamba2 Mu yang bertaqwa ...
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun
yang telah meninggal dunia"......


Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah..
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini.


Rasulullah saw bersabda (mafhumnya) : "Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!"
Marilah kita ucapkan kalimah ini:
"Laa ilaaha illallah!" x 10


Wallahua'alam......
credit to : ......................