Friday, April 30, 2010

sanggul bonggol unta....salah tu

renung2kn...dgn trend skrg.. : )
sy pn penah wat...blajar dr kesilapan....

Mari kita kongsi hadith dimana Rasullah bersabda :
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا


yang bermaksud :


Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :


2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.


Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.
* Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim,Imam Ahmad,Imam Malik dan selain mereka.Hadith ini adalah hadith sahih.


Dinyatakan oleh Rasulullah Saw bentuk pakaiannya adalah ketat (berpakaian tetapi umpama telanjang) yang menunjukkan bentuk tubuh.


Dinyatakan oleh Rasulullah Saw ikatan rambutnya umpama bonggol unta, iaitu sanggulan rambutnya diikat hingga kelihatan seperti bonggol unta (membulat di atas kepala,jelas kelihatan). Kalau kita tengok pada hari ini bukan setakat seperti bonggol unta, tetapi sudah berbagai-bagai bentuk dengan sangul, ikatan dan toncang.


Malah yang memakai tudung pun masih kelihatan bentuk sanggulan rambutnya yang berada di bawah tudung itu,maka tujuan untuk memakai tudung tidak tercapai. Sewajibnya, tudung itu mestilah sempurna sifatnya yang menudung rambut dan bentuk rambut.


Dinyatakan oleh Rasulullah Saw bahawa cara berjalanya adalah berlenggang lenggok menggoyangkan pinggulnya. Hari ini bukan sahaja berjalan berlenggang lenggok, malah perempuan hari ini menari menggerakkan semua tubuh bukan sahaja pinggul,semua tubuh!


Dan dinyatakan oleh Rasulullah Saw sebagai balasannya, bahawa perempuan sebegini tidak akan mencium bau syurga. Dan bau syurga itu boleh dicium dalam jarak sebegini dan sebegini (perkataan sebegini dan sebegini itu tidak dinyakan berapa jaraknya, tetapi ianya ingin menunjukkan bahawa bau syurga sudah pun boleh dicium dari jarak tersebut.
credit from speak with heart....

Wednesday, April 14, 2010

how do you feel??? when getting married

~from the title~
semakin dekat semakin bnyk wawa fkir
xtahu nk ungkapkan cmne
bila sy dh kawen sy kene fokus pd hubby
pastu sy xbleh slalu n suka suki nk lik kg slalu
kena ikut hubby sayela
tp mak sayer camner
mak sy dh mula ckp2
bila sy dh kawen t xdala sapa2 dh kt umah
xda dh yg nk tido ats riba
nk bwak jln2 nek scooter sy tue
yg jd tukang repair mcm2 kt umah tu
sy laki sy la pompuan
coz sy jer yg xkawen
lps ni sy dh kawen
sapela nk ganti sayer
cedeyla..tp kawen kna gak..huhu
mak sy faham tp sy jd cedey tuk mak sayer
ermmm cmne yer
insyaALLAH sy berjanji pd semua yg syg sayer
sy cuba utk tunaikn kewajipan sebaik mungkin
jaga hati sume org
wat baik n hormat suma org
my fiance pn da ckp insyaALLAH
ada msa ja leh lik kg
lgpn 1jln ja
xg jln2 pn xpa asal dpt lik kg jenguk mak n tok sayer  n bkal mak n ayah mertua sayer
~insyaALLAH~
tp sy cedey jgak
mak bnyk bersusah tuk sayer :' (
syg mak sgt2
ibu engkaulah
  ~~~~~~~~~~RATU HATIKU~~~~~~~~~~~
MAY ALLAH BLESS MY MUM
aminnnn

Sunday, April 11, 2010

80% dh settle

Salam tuk semua...
dh lma cik wawa xupdate blog...arini ati tenang n masih berbunga2 cintan...hehe : )
progress about keje kawen......xsgka dh byk benda sy wt and settle...smlm kad jemputan dh selamat ditempah...tgu email jer nk cnfirm!...then...hiv test pn dh slamat...non reactive okay...klula reactive mau x sy pengsan kt klinik tu coz....cnfius dr mna leh sy dpt jangkitan tuh...alhamdulillah slamat sumanyer..: ) lg...bju suma dh settle..umah sy tema pink puteh..umah bkal  encik suami merah krim....semuanya ada kombinasi..sy suker pink dier suker merah...ok la kn...merah+putih jd pink gak...xgitu???....
bilik sy pn dh dpt sentuhan baru...by my self..n abg sayer tlg skit....1ari membuat penukaran menjadi pink cili padi...kt tong cat tu tlis cili padi...so kale cili padila..= pink gelap..btul la kot....
bju sedondon pn dh bli smlm kt jakel...tuk adik bradik n kakak ipar sayer jer..nasib 5 org jer..klu x makin bnyk wit abis kt c2...huhu...lg...photographer pn da settle...tuk nikah session..12 n 13.6...include 2 outdoor....
brg hantaran sparuh dh bli...da lg sparuh....
tp brg tk gift sume lom bli lg...bunga tlur pn lom.....yg pasti mgu dpn khamis n jumaat sy bercuti lg...cuti tanpa gaji ok...terpaksala...nk wt cmne....lik kg n settle about nikah....
toink!!!
~reminder~
xcitednyer nk tgok bju nikah hasil sentuhan k.sue..ari2 dh tgok progress sparuh siap...pasni nk tgok yg siap spenuhnya...
ermmm xsabo nk pkai n nk berposing..maklumla ari bersejarah kn...huhu
11.05.2010 sy start cuti n balik kg tuk sesi ijab n kabul....pd 15.05.2010...
YA ALLAH lancarkanlah perjalanan majlis hambaMU nanti
aminnnnn
~wait 4 next entry~
adios ----------<@