Friday, July 29, 2011

say NO to puting tiruan for my son...okehhh

PUTING TIRUAN!!!


sumber dr kosmo


Kesan dr penggunaannya:-

Gigi beralih posisi - Gigi tertolak ke depan menyebabkan gigi bawah dan atas bahagian depan tidak bertemu dengan baik.

Kerosakan gigi (bahagian depan) - Berlaku jika puting bayi dicelup ke dalam bahan manis sebelum dihisap.

Bernafas melalui mulut - Anak anda mungkin akan lebih cenderung untuk bernafas melalui mulut berbanding hidung. Keadaan ini boleh menyebabkan anak mengalami masalah air liur meleleh berpanjangan.

Masalah pertuturan dan bahasa - Anak anda mungkin tidak dapat menggunakan sepenuhnya pergerakan lidah yang diperlukan untuk menghasilkan semua sebutan dan peluang mereka mungkin lebih tipis untuk menggunakan bunyi bagi tujuan berkomunikasi.

Menggalakkan anak berhenti menggunakannya - Kebanyakan kanak-kanak berhenti menghisap puting bayi, jari atau ibu jari pada umur antara dua dan empat tahun. Bagaimanapun, menghisapnya terlalu lama melebihi enam atau tujuh tahun (ketika gigi kekal sedang tumbuh) boleh mengakibatkan masalah gigi dan mulut.


wawa mmg dh decide xmo bg haiqal puting tiruan ok...dlu mak wawa pn xbg kt kami 3bradik
ada yg suggest suh bg..sowie i xnk bg ok...depends kt parent memasing nk bg ke x..tp i xmo bg tuk ank ai...

lgpn ank i cerdik pndai..xnk nyer dia ngan yg pirate tu..hoho...
sblom nk bg apa2 kt ank i..i wt research dlu ok..bkn main bg or ikut kate org jer...
tp kn kt pasaran mmg bkn main cantek lg puting tu..mcm2 design...tgok je la...
lg pn haiqal ni bkn dok nangis xtentu psal..dia ok jer...spai jiran tetangga dok ckp ada bb cm xda je...snyap jer umah hujung tu...tp bknla bermkna dia xnangis lgsung...

muahhhhhhhh tuk ank mama 

xmoooo laaa!!!


Shower Time Budak Bucuk!

tink tonk!!!
jari jemari ingin menari2 saat selesai tugasku menidurkn DIA...bucuk mama tuuu..sdg lena dbuai mimpi zZZZZZzzzz
lyn dlu picha bwh ni ek...
wjh2 innocent ceria pn ada..mcm2 ngan ank mama ni...tp mmg la dia ska sgt ngan air ni..skunk lak mkin besau..mmg xdok diam time mandi..kna pegang kuat2...tab mandi dia kaler pink..hehe..jgn jelezzz..bak kata my cousin  yg dtg bertandang bru ni...sna cni suma pink..kt bilik air pn nmpak pink ja..welll biasala...pinky roses ni..hehe..nk wt cmna dh jtuh cinta ngan P.I.N.K aka MERAH JAMBU...wrna kesukaan nabi gak kn...oppsss melalut sudahhh
sbnrnyer sja nk wt memori saat haiQal dlm tab merah jambu..tp nmpak cm die likeee jer bla dok dlm ni...xmo kuar..hehe ^_ ~


Friday, July 22, 2011

AL FATIHAH surah penuh keberkatan

dis entry dbuat pas bca blog my ex ofismate...k.sue in da house...actually bnyk gak benda n info yg dpt dr k.sue ni..hehe..0ne i can't 4get kerna dia tlh bling2kn bju nikah saye sthn yg lalu..tQ so much kakak..yg mndpt sgt bnyk pujian!!!!


straight to da topic about al fatihah...sememangnya kta tahu kn...betapa penuh dgn keberkatan surah ini bila kta amalkn...insyaALLAH...bca surah ni disertai dgn maknanya sekali..kita memahaminya..pasti akn beroleh keberkatan pd kita...alhamdulillah setakat ni itulah yg wawa amalkn selain mengamatinya di dlm solat...

dari Dato' Dr. Fazilah Kamsah

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira
masih hidup @ telah tiada )".......... nescaya pintu rezekimu akan terbuka
buat kamu....

Berdasarkan Hadith Nabi :
"Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa
kepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadith:
- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup
mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa
kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar
mereka berubah)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ...tadah tangan dan
bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 kita dan mereka
yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki
oleh Allah

Kesimpulannya:
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris..... . Cuma jangan lupa
doakan ibu bapa kita setiap hari
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita
dapat dari Allah (e..g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
InsyaAllah
Berusaha dan bertawakal.. ...insyaAllah ,  rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,
(kata Azmil Mustapha)......

sesungguhnya 4JJI maha kaya dgn segalanya...yg pasti kta jgn sesekali lupa pdNYA ...dan tidak berhenti memohon dariNYA

RENUNG2 TENUNG2 SELAMAT BERAMAL : )

HaiQaL progress

Syukurrr Alhamdulillah my hero dh memasuki angka 3bln(3thn) spy dia xmajuk....entry d'buat sambil mnidurkn si bucuk..

-dh pndai snyum yg sgt ikhlas : ))))) tdo pn syum kdg2

-gelak bla d'agah...nmpak benda gerak2 dh pndai tgur..gelak2...

-nangis pn kuatla..bla xkna gaya..hehe..tdor pastu ngigau nangis..(ikut mama)...
-dh mula blajar mniarap dr 2bln ritu lg..skunk dh expert cket...dh bley agkat kpala..pastu gelak..bla dh penat nangis pastu trus tetido..penatttt sgt!!!!!

-tdor siang xda la lma..1 ke 2jam mesti jga...klu mama msk mmg jap on off la...terkejo2 coz abh lik mkn kul 1..tkut xsmpat...

-dia sgt suka time mandi...bla mama bkak je bju dia..dh gelak2..tenyum2...dh tau time to shower...mandi dlm tab kale pink..hehe...mimik muka sgt gumbira..xsempat ag nk snap time dia mandi...

-tdo mlm biasanya dlm kul 9 dh start tdo yg pnjg....msa ni mama blehla besenang lenang jap..hehe... bla mama nk start tdo..tukar lampin dia dlu...dia akn jga jp..pastu trus tdo...waktu tdo mlm 3kali akn bngun nyonyot....tp snang jer..selak trus dia ngap jer...xyah nk bgun bancuh susu...yg bestnya bf ni...tu la...1lg bf gak membolehkan bb cpt tdo...n mlm dia tdo yg sgt pnjang..time tuk membesooo...

-yg bestnya time mama n dia ja kt umah..abah g keja..klu mama nk solat ke..(if dia tdo xda mslh)dia sgt mbri kjasama...ltak ja sbelah ckp kt dia syg dok jap mama nk solat...dia snyap n akn memerhati ja...ank yg baekkk..aminnn..smoga apa yg dia lihat akn diingati slalu..n xkn misssed..mnjd ank solehhh

-waktu pagi kul 6 dh bgun..subuh hari..abah dh bngun siap2 nk p keja...haiqal apa lg trus tgur abah gelak bkn main lg...bngun je tdo trus xtive...smbil abah siap2 dok sembang ngan dia la...sgt teruja n bahagia atiku ini...pas2 bla mama stat ngan keja umah klu dia xtdo dia tgok jer..kdg2 dia jeles trus terhenti kja mama..kna main ngan dia dlu bru smbung blk..alahai my bucuk ni....

-progress latest skunk ni gusi dia dh mnunjukkn hint..gigi nk tumbuh...bla bf ja si kecik ni akn test gusi dia dgn me'ngap my N....E skit ooooo..blom ag tumbuh tu dh pndai..pastu dia leh gelak...huuuu..gerammm

Skunk mmg wawa dpt pantau dia 24h..sronok sgt tgok improvement  tumbesaran yg hebat...sumanya hikmah kn...t dh keja..insyaALLAH after fasting.n raya....2pn tgokla mcm mna...wluapapn inila tugas sy yg plg mulia iaitu mnjdi educated housewife n mama ..hehe...ingin mnikmati saat ini sebaik2nya...insyaALLAH